Czy czas oraz zakres wykorzystania wizerunku mają wpływ na wysokość wynagrodzenia modelki?

Zgoda na rozpowszechnianie wizerunku może zostać udzielona na konkretny okres np. rok, 3 lata itd.

Jeżeli mówimy o utworach, to w myśl Prawa autorskiego, za każde pole eksploatacji należy się wynagrodzenie twórcy.

Podobnie można pojmować sprawę, gdy mówimy o czasie i zakresie wykorzystania wizerunku modelki. Modelka „sprzedając” prawa do wizerunku na okres 3 lat, może żądać większego wynagrodzenia niż gdyby pozwalała na wykorzystanie swojego wizerunku na okres 1 roku.

Podobnie ma się sprawa z zakresem wykorzystania wizerunku – inna wysokość wynagrodzenia byłaby należna za billboard w jednym mieście, a inna za magazyn drukowany na całą Polskę.

Oczywiście, jak to w życiu bywa, wszystko zależy od podmiotu, z którym negocjujemy i naszej pozycji negocjacyjnej. Istnieje prawdopodobieństwo, że produkcja ma konkretny budżet i konkretne wymagania – wtedy będą poszukiwali takiego rozwiązania i takiej modelki, która zgodzi się na warunki współpracy.

Niestety pod kątem prawnym nie ma na to rozwiązania.

Arkadiusz Szczudło

Autor: Arkadiusz Szczudło

Jestem prawnikiem w kancelarii Snażyk Korol Mordaka sp.k. Pomagam przedsiębiorcom i freelancerom z branży kreatywnej, a w szczególności mody. Możesz do mnie pisać na kontakt@arkadiuszszczudlo.pl.